Nyt lys på Hvidøre – foredrag

Gammelt postkort med kæmpe villa med tårn og hegn rundt om.

Dato/klokkeslæt
Dato(er) - 05/02/2023
14:00 - 15:30

Hør forfatter og arkæolog Caspar Andreas Jørgensen fortælle om arbejdet med bogen ”Omkring Hvidøre – og enkekejserinde Maria Fjodorovna 1906 – 1928”, der udkom i slutningen af 2022.  Med materiale fra Ballerup Museum og kongehusets og hofmarskallatets gamle arkiver går vi sammen bagom hverdagen på det lille slot, åbner dørene og skabene til husholdningens små hemmeligheder og kigger ind i loftskamrene hos enkekejserindens trofaste stab.

Sted: Ved porten på Pederstrupgård. Pris: 75 kr. inkl.  glas vin/sodavand og en snack. Køb billet her

Hvidøre ved Øresunds kyst vil for altid være forbundet med enkekejserinde Maria Fjodorovna, den danskfødte prinsesse Dagmar, der her tilbragte den sidste tid af sit lange liv i selskab med datteren storfyrstinde Olga. Købt som sommerresidens for to emanciperede og moderne kvinder, havde huset både lyse og lykkelige dage, når kejserinden tilbragte dele af sensommeren og efteråret i sit elskede Danmark. Her blev spist fede rødspætter og drukket spandevis af the, oste-rester var en delikatesse og til køkkenet benyttede man kun de bedste leverandører. I kælderen sov personalet på krølhårsmadrasser, hvor selv enkekejserindens hundelufter havde eget værelse.

Om forfatteren: Caspar Andreas Jørgensen er uddannet klassisk arkæolog og har siden 2001 arbejdet med formidling af dansk og europæisk kulturhistorie. I 2006, i anledning af enkekejserinde Maria Fjodorovnas genbegravelse, udarbejdede han sit første udstilling om de af kejserindens hoffolk der fra 1919 boede i Danmark og siden blev begravet på den historiske Assistens Kirkegård på Nørrebro i København.