Mormors kolonihavehus

Tre damer sidder foran rødt træhus som mand, der står på en stige maler.

Vi starter et nyt indsamlings- og formidlingsprojekt. Gennem de næste år har vi fokus på historien bag sommerhuse og kolonihaver i Ballerup Kommune. Sommerhusene dannede mange steder i kommunen grundlaget for parcelhuskvarterne. De store kolonihaveområder, som kommunen huser, har gennem årtierne skabt rekreativ glæde for mange mennesker. I kolonihaveområderne flytter mange mennesker, der ellers ikke bor i Ballerup, ind i sommerhalvåret. Derudover giver kolonihaverne beboere i lejligheder mulighed for at få jord under neglene. Hvis du har eller har haft sommerhus eller kolonihave i Ballerup, så skriv din historie til os. Byggede du selv sommerhuset, og blev det senere afløst af et parcelhus? Hvordan var sommerlivet i kolonihaven? Vi er også interesseret i fotografier og genstande. Ved indsendelse af fotos og historier giver du museet tilladelse til at bruge materialet til museets arbejde fx udstillinger og artikler. Skriv til ballerupmuseum@balk.dk eller herunder.

Foto: Kolonihave i sommerbyen Brøndgården i Ballerup, ca. 1980. Familien Blicher Hansen, der kom fra København, lejede jorden i 1972, og byggede herefter huset i sektioner. Foto venligst udlånt af familien.